مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ما برای آموزش دانش‌آموزان اتباع به ۱۵۰ مدرسه و ۵۰۰ کلاس درس نیاز داریم که همین مورد بودجه و امکانات بسیاری را می‌طلبد.

نیاز به ۵۰۰ کلاس درس برای آموزش دانش‌آموزان اتباع

به گزارش قدس خراسان، طی سال‌های اخیر درباره کمبود معلم و مشکلاتی که آموزش و پرورش در این خصوص با آن دست به گریبان بوده، بارها و بارها شنیده‌ایم؛ موضوعی که حتی در برخی نقاط موجب اختلال در نظام آموزشی دانش‌آموزان شده و معضلاتی را به همراه داشته است. با این تفاسیر، تلاش آموزش و پرورش برای رفع مشکلاتی از این دست به خصوص در یکی دو سال اخیر قابل تأمل بوده هرچند هنوز گره باز نشده و تا رفع شدن موضوع فاصله داریم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس در خصوص آخرین وضعیت معلمان استان برای سال تحصیلی پیش رو گفت: به دلیل اینکه بخشی از معلمان سال گذشته را از جمع همکاران بازنشسته، حق‌التدریسی و نیز همکارانی که در نوبت دوم فعالیت داشتند، تأمین کرده بودیم، در حال حاضر نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعداد معلمان مورد نیاز در سیستم آموزشی استان بیان کنیم.

سید امیر شوشتری ادامه داد: اما اگر بخواهیم در مورد نیازمندی نیروی معلم در آموزش و پرورش استان صحبت کنیم، باید بگوییم کمبود نیرو در آموزش و پرورش خراسان رضوی بسیار شدید است. با این تفاسیر اما اول مهر نباید کلاس خالی از معلم داشته باشیم به این شرط که آن‌هایی که استخدام می‌شوند، اول مهر امسال سر کلاس حاضر شوند.

آماری از استخدام معلمان

وی درباره میزان جذب معلمان برای خراسان رضوی بیان کرد: در دو سال اخیر حدود ۲۰ هزار نفر در سیستم آموزشی استان به کار گرفته شدند که ۹هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها سال گذشته به چرخه آموزش آمدند و بقیه نیز امسال از طریق آزمون استخدامی که برگزار شده، سر کلاس خواهند رفت. استخدام امسال معلمان شامل سه موضوع می‌شود؛ نخست از طریق آزمون ماده ۲۸ خواهد بود که ۷هزار و ۵۰۰ نفر از این راه جذب خواهند شد. دوم معلمانی هستند که از طریق دانشگاه فرهنگیان به جمع ما اضافه می‌شوند و تعدادشان حدود ۳هزار نفر است و دسته سوم نیز همکارانی هستند که به عنوان همکاران قراردادی یا خرید خدمات همکاری داشتند و از طریق تبدیل وضعیت با شرایطی که در نظر گرفته شده استخدام خواهند شد که این دسته نیز حدود ۵۰۰ نفر را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در تابستان سال گذشته و امسال ۵۴ هزار نفر از افرادی که شرایط استخدامی را داشتند، در سه مرحله مورد گزینش قرار گرفته و می‌گیرند که در این راستا ۶۰۰ نفر از همکاران درگیر مراحل مختلف گزینش هستند تا در نهایت بهترین و نخبه‌ترین افراد به استخدام آموزش و پرورش درآیند.

شرکت در آزمون، راه استخدام معلمان خرید خدمات

شوشتری در پاسخ به این پرسش که تکلیف معلمان خرید خدمات که چندین سال است به صورت قراردادی فعالیت دارند، چه می‌شود و آیا شرایط برای استخدام آن‌ها فراهم شده، گفت: شرایط استخدام تنها از دو راه که قانون‌گذار مشخص کرده، فراهم می‌شود و کسی به جز این دو راه از مسیر دیگری نمی‌تواند در آموزش و پرورش استخدام شود؛ ابتدا از طریق ماده ۲۸ و شرکت در آزمون و دوم دانشگاه فرهنگیان. ما در خراسان رضوی ۷ هزار معلم طرح خرید خدمات داریم که باید از طریق شرکت در آزمون وارد چرخه استخدامی شوند. سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ نفر از این معلمان توانستند در آزمون قبول و وارد مراحل گزینش شوند. با این تفاسیر معلمانی که در آزمون پذیرفته شوند و به مرحله گزینش برسند، برایشان طبق سال‌های خدمتی که داشتند، امتیاز قائل می‌شویم و این امر شرایط را برای استخدام نیروهای خدماتی راحت‌تر می‌کند.

وی درباره وضعیت طلبه‌معلم‌ها نیز بیان کرد: در دو سال گذشته حدود ۶۰۰ طلبه‌معلم به سیستم آموزشی استان وارد شدند که بنا به شرایطی که دارند، می‌توانند مدت دو سال سربازی خود را در آموزش و پرورش بمانند. از این تعداد ۲۹۰ نفر مدت خدمتشان تا مهر ماه به پایان خواهد رسید و باید دید در نهایت چه تعداد از آن‌ها باقی می‌مانند.

 سرانه پایین آموزشی استان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین در خصوص سرانه آموزشی در مدارس و آموزشگاه‌های استان اظهار کرد: سرانه آموزشی در استان بسیار پایین است و در حال حاضر ۴/۳متر بوده در حالی که میانگین کشوری ۵/۲ متر است. حدود یک متر از میانگین کشوری عقب هستیم. توجه داشته باشید استاندارد سرانه آموزشی ۸/۸ متر بوده که همین الان در برخی از استان‌ها به ۸ متر یا بالاتر هم رسیده است. در خراسان رضوی به دلیل اینکه هم مهاجرپذیر هستیم و هم افزایش جمعیت داشتیم، به خصوص در حاشیه شهری مثل مشهد، کمبود سرانه ورزشی بیشتر به چشم می‌آید. در یکی دو سال اخیر حدود ۳ هزار کلاس درس با مشارکت ۴۰ درصدی خیران ساخته شده که برای رفع نیاز باید ۱۴هزار کلاس دیگر هم ساخته شود. برای رفع وضعیت بحرانی فعلی باید ساخت دست‌کم ۵هزار کلاس درس در دستور کار قرار بگیرد.

شوشتری افزود: ما برای رفع مشکل بودجه‌ای ساخت این ۵هزار کلاس درس از موضوع مولدسازی دارایی‌هایمان پس از تأییدیه‌ها و مصوبه‌هایی که صادر شد، بهره بردیم و قرار است با فراهم شدن ۴هزار میلیارد تومان از محل فروش املاک مرغوب، بودجه مورد نیاز ساخت ۵هزار کلاس درس بدست آید که این اقدام نیز آغاز شده است.

وی درخصوص میزان سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزی استان نیز گفت: سرانه ورزشی ما از ۰/۳۳ درصد با اقدام‌هایی که صورت گرفته به ۰/۴۲ درصد رسیده که رشد ۳۳ درصدی را در این خصوص شاهد بودیم. اضافه شدن ۱۵۰ زمین چمن مصنوعی به ۳۳ زمین چمنی که پیش از این وجود داشت و ساخت و تجهیز هشت استخر سرپوشیده در کل استان از جمله اقدام‌هایی بود که از سال ۱۴۰۰ به ثمر رسیده است.

۱۵۰ مدرسه برای آموزش دانش‌آموزان اتباع

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در واکنش به این مطلب که افزایش دانش‌آموزان اتباع خارجی در چند سال اخیر به یکی از معضلات آموزش و پرورش به ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد تبدیل شده، بیان کرد: ۶۱ هزار دانش‌آموز اتباع در خراسان رضوی مشغول به تحصیل بوده که ۸۰ درصد آن‌ها در حاشیه شهر مشهد ساکن هستند. بی‌شک خدمات‌رسانی به آن‌ها مشکلات زیادی به همراه دارد و یکی از آن‌ها تهیه کلاس درس و معلم است. ما برای آموزش دانش‌آموزان اتباع به ۱۵۰ مدرسه و ۵۰۰ کلاس درس نیاز داریم که همین مورد بودجه و امکانات بسیاری را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پولادی ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    2 0
    به جای اینکه دنبال کلاس خالی براشون باشید از کشور بیرونشون کنید. تو کار خودمون موندیم
  • ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اتباع افغان رو به کشورشون برگردونید اخه ما چه تعهدی نسبت به انها داریم پول ها وهزینه هایی که برای اموزش وبهداشت و....اونها میشه باید برای مردم خرج بشه شما از بیت المال و مالیات دهندگان ایرانی خرج اتباع بیگانه می کنید ایا مردم نباید راضی باشن